ACNE NEDİR VE NEDEN SIYAH NOKTALARIM VAR?

“Pimple”lar için tıbbi terim, aknedir. Birçoğu özellikle ergenlik yıllarında olmak üzere, çoğu insan en azından bir miktar akne yaşar. Akne nedeniniz karmaşıktır. Yaygın bir inanış, aknenin kirli olmaktan kaynaklandığıdır. Bu doğru değil; aksine, akne, ergenlik sırasında meydana gelen değişikliklerin bir sonucudur.

Cildiniz katmanlardan oluşur. Cildin kurumasını önlemek için, cilt, derin cilt katmanlarında bulunan “sebase bezler” adı verilen küçük kuyucuklarda yağ üretir. “Beyaz noktalar” veya “siyah noktalar”, tıkanmış sebase bezlerdir. “Siyah noktalar”, gözenekleri kirleten kir değil, yağın havadaki oksijenle reaksiyona girmesi sonucu oluşan oksidasyon tarafından oluşturulur. Akneli kişilerin bezleri daha fazla yağ üretir ve daha kolay tıkanabilir, bu da bezleri şişirir. Hormonlar, bakteriler (P. acnes adı verilen) ve ailenizin akne olma olasılığı (genetik yatkınlık) ayrıca rol oynar.

Cilt Hijyeni
Yüzünüzü yıkamak, cildinizle iyi ilgilenmenin bir parçasıdır. İyi cilt bakım alışkanlıkları önemlidir ve doktorunuzun akneniz için reçete ettiği ilaçları destekler.

• Yüzünüzü günde iki kez yıkayın, bir kere sabahları ve bir kere akşamları (duş aldığınız zamanları içerir).
  • Yüzünüzü aşırı yıkamaktan/aşırı ovuşturmaktan kaçının, çünkü bu akneyi iyileştirmeyecek aksine kuruluk ve tahrişe neden olabilir, bu da ilaçlarınızla interferansa yol açabilir.
  • Genel olarak, akneye yatkın ciltler için daha hafif sabunlar ve temizleyiciler daha iyidir. “Hassas ciltler için” etiketli sabunlar, “deodorant sabun” olarak etiketlenenlerden daha hafiftir.
  • “Akne yıkamaları”, salisilik asit içerebilir. Salisilik asit yağ ve bakterilere hafifçe karşı koyar ancak kuruluk yapabilir ve tahrişi artırabilir, bu nedenle doktorunuzun önermediği sürece kullanmaktan kaçının. Bir yüzey teli veya lifle ovulması da önerilmez, çünkü bu aknenizi tahriş edebilir ve iltihaplanmasına neden olabilir.
  • Eğer makyaj veya güneş kremi kullanıyorsanız, bu ürünlerin “gözenekleri tıkamaz” veya “akneye neden olmaz” veya “non-comedogenic” olarak etiketlendiğinden emin olun, bu da akneye neden olmayacak veya kötüleştirmeyecek anlamına gelir.
  • Akneyi “patlatmamaya” veya sivilceleri karıştırmamaya çalışın, çünkü bu iyileşmeyi geciktirebilir ve iz veya koyu lekeler bırakabilir. Akneyi patlatmak/patlatmak ayrıca ciddi bir enfeksiyona neden olabilir.
  • Yastık kılıfınızı veya yastık kılıfınızı haftada 1-2 kez değiştirin, özellikle saç ürünleri kullanıyorsanız.
  • Spor yapıyorsanız, bitirdikten hemen sonra yıkamaya çalışın. Ayrıca, spor ekipmanlarınızın (omuz pedleri, kask kayışı, vb.) cildinizle nasıl sürtündüğüne dikkat edin ve aknenizi kötüleştiriyor olabilir!

Acne İlaçları

Eğer akneniz varsa ve reçetesiz ürünler işe yaramıyorsa, size yardımcı olacak bir reçeteli ilaca ihtiyacınız olabilir. Doktorunuz size bu kişilerden biri olup olmadığını söyleyecektir. İyi haber, akne tedavilerinin doğru kullanıldığında gerçekten iyi çalışmasıdır.

AKNENİN İYİLEŞMESİNE YARDIMCI OLMAK İÇİN NE YAPABİLİRİM?

Bazı yaşam tarzı değişiklikleri akneye yardımcı olabilir. Stresin akneyi kötüleştirdiği bilinmektedir, bu nedenle yeterince uyumaya ve günlük egzersiz yapmaya çalışın. Dengeli bir diyet yemek de önemlidir. Bazı insanlar belirli yiyeceklerin (örneğin pizza, soda veya çikolata) aknelerini kötüleştirdiğini düşünüyor. Bu konuda pek çok çalışma olmasa da, katı diyet değişikliklerinin yardımcı olma olasılığı düşüktür ve sağlığınıza zarar verebilir. Belirli bir yiyeceğin aknenizi kötüleştirdiğini düşünüyorsanız, o yiyeceği tüketmeyi düşünebilirsiniz.

AKNE İLAÇLARIMI NASIL KULLANMALIYIM?

Akne, ciddiyeti değişebilen yaygın bir durumdur. Tedavisi için çeşitli topikal ve/veya oral ilaçlar kullanılabilir. Bir tedavi rejiminden maksimum etkiyi görmek genellikle tutarlı günlük tedavinin iki ila üç ay sürmesini gerektirir. Bu, cilt katmanlarının tamamen dökülmesi ve geri dönülmesi veya “yeniden büyümesi” kadar sürer. Unutmayın ki akne ilaçları, akneyi önlemek için kullanılır ve hedef temiz bir cilti korumaktır. Akne ilaçlarınızı başlangıçta tartışıldığı gibi kullanmıyorsanız, doktorunuzla konuşun. Herhangi bir sorununuzu bildirin. İnsanların ilaçlarını kullanmamalarının yaygın nedenleri şunlardır:

• Doktorum tarafından reçete edilen ilacı önce kullandım ve o zaman işe yaramadı; şimdi neden tekrar kullanmalıyım?
  • Bana reçete edilen ilaç çok pahalıydı!
  • İlaç cildimdeki hissi hoşuma gitmedi. Örneğin, cildimi çok kuruttu veya çok yağlı bıraktı!
  • İlaç kullanmak çok zordu!
  • Unutuyorum yapmayı!
  • İlaç tarafından hoşlanmadığım yan etkileri vardı!
  • Akne planı çok karmaşıktı; daha basit bir şeye ihtiyacım var!

AKNE İLAÇLARINIZI DOĞRU KULLANMA İPUÇLARI

• İlacınızı temiz, kuru cilde uygulayın.
  • İlaçları aknenin görüldüğü yüzeyin tamamına uygulayın. İlaçlar, yeni sivilce oluşumunu önleyerek çalışır. Bireysel sivilceleri hedefleyen yerel tedavi pek etkili değildir.
  • Bazen sivilceleri iyileştirmeye yardımcı olan ilaçların kombinasyonu olabilir, tek bir ilaç olmasının çalışmadığı bir ilaç, başka bir ilaçla birlikte kullanıldığında işe yaramayabilir.
  • İlaçlar kaybolan kremler değildir (sihirli değiller!) – çalışmaları haftalarca veya aylarca sürebilir. Sabırlı olun ve cildinizin daha iyi görünüp görünmediğini sormadan önce ilacınızı altı hafta boyunca günlük olarak veya yönlendirildiği gibi kullanın. Haftada bir veya iki günden fazla kaçırmamaya çalışın.
  • Akne daha iyi olduğu için ilacı sürmeyi bırakmayın. Unutmayın ki akne, ilaç nedeniyle daha iyi, ve önleme anahtardır.

HAMİLELİK VE AKNE TEDAVİSİ

Eğer hamileyseniz, hamilelik planlıyorsanız veya emziriyorsanız, lütfen doktorunuzla konuşun, çünkü akne ilaç rejiminiz değiştirilmelidir.