Psöriasis Nedir?

Psöriasis, deride kırmızı plakaların kalın pullarla oluştuğu yaygın, kronik bir durumdur.

Psöriasis, tüm insanların %1-2’sini etkileyen yaygın bir cilt durumudur. Kronik bir durumdur, yatak boyunca kişinin hayatı boyunca herhangi bir zamanda ortaya çıkabilen belirtilere sahip olabilir. Psöriasis her yaşta gelişebilir – bebeklikten yetişkinliğe kadar. Aslında, psöriasis hastalarının üçte biri 20 yaşından önce durumu geliştirir. Psöriasis, hem şiddet hem de tedaviye yanıt verme konusunda kişiden kişiye değişir. Psöriasis için bir tedavi yoktur, ancak vücudun hangi bölgesinde bulunduğuna ve hastalığın şiddetine bağlı olarak birçok tedavi seçeneği mevcuttur.

PSÖRİASİS’İN NEDENLERİ NELERDİR?

Henüz psöriasisin nedenlerini tam olarak bilmiyoruz, ancak bağışıklık sistemi ve genetiklerin gelişiminde büyük rol oynadığını biliyoruz. Psöriasis hastalarında bağışıklık sistemi yanlışlıkla aktive olur, bu da deri hücrelerinin daha hızlı bir büyüme döngüsüne neden olur. Normalde, cilt dış, ölü hücre tabakasını dökerken altında yeni cilt hücreleri yapılır ve sürekli olarak yenilenir. Normal cilt hücreleri üç ila dört haftada olgunlaşır ve ciltten düşer. Psöriasis cilt hücreleri bu döngüyü üç ila dört günde tamamlar. Hücreler düşmek yerine birikir ve kalın, kırmızı, pullu lekeler oluşturur.

Psöriasis genellikle ailelerde görülür. Bir ebeveynin durumu varsa, her çocuğun onu alma olasılığı vardır. Psöriasisi ortaya çıkarabilir veya kötüleştirebilen belirli tetikleyiciler vardır. Çocuklarda ciltteki yaralanma ve enfeksiyonlar yaygın tetikleyicilerdir. Çocuklarda psöriasisin strep boğazı veya ortak bir soğuk algınlığı gibi hastalıklardan sonra 2-6 hafta içinde flama olma olasılığı yüksektir. Ancak psöriasis kendisi bulaşıcı değildir.

PSÖRİASİS’İN BELİRTİ VE SEMPTOMLARI NELERDİR?

Psöriasis genellikle cildin üzerinde kuru, kırmızı, pullu lekeler olarak ortaya çıkar. Lekeler çok kaşıntılı olabilir ve bazen yanabilir. Bunlar öngörülemez bir şekilde gelip gidebilir.

Durumun birkaç farklı şekli vardır, ancak çocuklarda en yaygın olan plak psöriasisidir. Birkaç lekeye sınırlı olabilir veya cildin büyük alanlarını içerebilir. Vücudun herhangi bir yerinde ortaya çıkabilir, ancak genellikle dirsekleri, dizleri ve saç derisini etkiler. Damla psöriasis, dökülen yağmur damlasına benzeyen küçük lezyonlara dönüşen bir başka yaygın psöriasis şeklidir. Yüz ve genital bölgeler genç çocuklarda genellikle etkilenir. Psöriasis ayrıca tırnaklarda (genellikle tırnakta küçük çöküntüler veya çukurlar şeklinde) ve eklemlerde (psoriatik artrit denir) gelişebilir. Psöriasisin şiddeti hafiften şiddetliye değişebilir ve kişiden kişiye değişir ve zamanla değişebilir.

ÇOCUKLARDA DUYGUSAL DURUMLAR

Birçok çocuk için, psöriasisin ana sorunu görünürlüğü ve çocuğun özsaygısı ve özgüveni üzerindeki etkisidir. Psöriasisli çocuklar depresyon ve anksiyete riski altındadır. Psöriasis bulaşıcı değildir ve lekeler cilde kalıcı iz bırakmaz, ancak duygusal izler bırakabilir. Bakıcılar, çocuklarının duygularını yakından takip etmeye ve ruh halleri hakkında açık iletişim kurmaya teşvik edilir.

PSÖRİASİSİ OLAN ÇOCUKLAR İÇİN DİĞER ENDİŞELER

Psöriasisli çocuklar, yaşamlarının ilerleyen dönemlerinde obezite, diyabet (yüksek kan şekeri), yüksek kolesterol ve kalp hastalığı riski altındadır. Sağlıklı bir kiloyu korumak için iyi, dengeli bir diyet yapmak ve aktif kalmak önemlidir. Tüm aile bu sağlıklı yaşam tarzının bir parçası olmalıdır.

PSÖRİASİS NASIL TANI KONUR?

Psöriasis’i tanımak için özel kan testleri yoktur. Bir dermatolog, cildi inceleyerek psöriasis tanısı koyar. Nadiren bir cilt biyopsisi, tanıyı onaylamak veya döküntünün başka bir şeyden kaynaklanmadığını kontrol etmek için gereklidir.

PSÖRİASİS NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Tedavi, psöriasisin türüne ve şiddetine, ayrıca etkilenen cildin bölgesine bağlı olarak değişir. Çoğu tedavi, ciltteki iltihabı azaltmayı amaçlar, diğerleri cildin pul pul dökülmesini, kaşıntıyı veya rahatsızlığı azaltır. Tedaviler, topikal kremlerden, şampuanlardan ve merhemlerden ultraviyole ışık terapilerine kadar çeşitlilik gösterir. Döküntüye doğrudan uygulanan topikal ilaçlar genellikle kortizon (yani steroid) veya diğer steroid olmayan anti-enflamatuar ilaçlar, D vitamini, katran, salisilik asit veya retinoid içerir ve genellikle bir arada reçete edilir. Genellikle cilt nemlendiricileri, kaşıntıyı, kuruluğu ve pul pul dökülmeyi azaltmak için önerilir.

Ultraviyole (UV) Fototerapisi
Topikal ilaçlar etkili olmadığında veya psöriasis yaygın olduğunda, bazı çocuklar ultraviyole (UV) fototerapisi ile tedavi edilebilir. Fototerapi, ciltteki iltihabı azaltmak için UV ışık dalgalarını kullanır. Doğal güneş ışığı UV ışığı içerir ve çocuğunuzun doktoru tarafından önerilebilir. Doğal güneş ışığı faydalı olabilir, ancak fazla ışık ve güneş yanığı, yanık yerinde yeni psöriasis ve erken yaşlanma ve deri kanseri riskini artırabilir. UV terapisi, haftada 3 kez bir dermatolog gözetiminde bir doktorun ofisinde veya evde bir fototerapi cihazı ile verilir. Başka bir ışık terapisi türü, genellikle kronik, lokalize psöriasis alanlarını tedavi etmek için kullanılan lazerleri içerir. Lazer terapisi genellikle etkilenen bölgeye birden fazla tedavi gerektirir.

Ağız ve Biyolojik Tedaviler
Daha ciddi psöriasis vakaları ağızdan alınan ilaçlarla (methotrexate, acitretin ve siklosporin gibi) veya vücuda enjekte edilen veya infüze edilen ilaçlarla (etanercept gibi “biyolojik” ilaçlar) tedavi edilmelidir. Bu tedavilerin riskleri ve faydaları vardır, bu nedenle bunlar doktorunuzla tartışılmalıdır. En iyi tedavi planı, birçok faktörü dikkate alır ve deneyimli bir dermatolog ile birlikte yapılmalıdır.