Bebek Hemangiomaları İçin Propranolol

Bebek hemangiomaları, derideki kan damarlarının iyi huylu (kanser olmayan) birikimleridir. Genellikle yavaşça düzelmeye başlamadan önce birkaç ay boyunca hızlı bir büyüme dönemi geçirirler.

BEKLENEN HEMANGIOMALAR NE ZAMAN TEDAVİ EDİLMELİDİR?

Çoğu hemangiomaya herhangi bir tedavi gerekmez; ancak, hemangiom tarafından potansiyel olarak neden olunan komplikasyonlar nedeniyle tedavi gereken küçük bir sayı vardır. Bazen tedavi, hemangiomun çok büyüdüğü veya kalıcı skar veya şekil bozukluğu riski olduğunda gereklidir. Ayrıca, hemangiom, görme, yeme veya solunum gibi önemli bir fonksiyonu etkiliyorsa veya hemangiomun üzerindeki deri yırtıldığında iyileşmeye yardımcı olmak için (ülserasyon denir) tedavi gerekebilir. Propranolol, hemangiomlardan kaynaklanan ciddi komplikasyonların tedavisi için en yaygın kullanılan ilaç haline gelmiştir.

PROPRANOLOL NEDİR VE NASIL ÇALIŞIR?

Propranolol bir “beta-reseptör blokörüdür”. Beta reseptörleri, vücuttaki birçok dokuda, kalp, akciğerler, gözler ve kan damarları dahil olmak üzere bulunur. Propranolol, yüksek tansiyon, düzensiz kalp atışları ve migren baş ağrıları tedavisinde yıllardır kullanılmaktadır. Hemangiomlar üzerinde nasıl çalıştığı tam olarak belirlenmemiş olsa da, propranololün kan damarlarını daraltabildiği (onları daha dar hale getirebileceği) ve içlerinden geçen kan miktarını azaltabildiği bilinmektedir. Bu, hemangiomu daha yumuşak ve daha az kırmızı hale getirebilir. Propranolol ayrıca hemangiom hücrelerinin büyümesini sınırlamış gibi görünüyor, böylece hemangiomun boyutu zamanla azalıyor. Propranololün etkileri oldukça hızlı olabilir ve çoğu hastada ilacı kullanmaya başladıktan ilk birkaç gün ila hafta içinde iyileşme görülebilir. Propranolol, Food and Drug Administration (FDA) tarafından özellikle hemangiomların tedavisi için onaylanmıştır.

PROPRANOLOL BAŞLAMADAN ÖNCE HERHANGİ BİR TEST GEREKLİ MİDİR?

Bazen doktorunuz, çocuğunuzun ilacı güvenli bir şekilde alıp alamayacağını kontrol etmek için testler isteyebilir. Bunlar elektrokardiyogram (EKG) veya nadiren diğer laboratuvar testlerini içerebilir, çocuğunuzun tıbbi geçmişi ve fiziksel muayenesine ve aile geçmişine bağlı olarak. Çocuğunuzun cildinde birkaç hemangioma varsa, karaciğer veya dalakta hemangioma olup olmadığını kontrol etmek için karın ultrasonu istenebilir. Çocuğunuz için hangi özel testlerin gerektiği konusunda doktorunuzla konuşmalısınız.

PROPRANOLOL’ÜN OLASI YAN ETKİLERİ NELERDİR?

Herhangi bir ilaç gibi, propranololün de yan etkileri olabilir, ancak bunlar nadirdir. Olası yan etkiler şunları içerir:

Bradikardi (yavaş kalp atış hızı) ve hipotansiyon (düşük kan basıncı): Propranolol kullanan çoğu bebekte kalp atış hızı ve kan basıncı normal aralıkta devam eder veya çok hafif değişikliklere neden olur, bu da herhangi bir etki yaratmaz.

Hipoglisemi (düşük kan şekeri): Bu son derece nadir bir durumdur, ancak zayıflık, uykululuk, huzursuzluk veya çok nadiren nöbetlere neden olabilir. Erken belirtiler aşırı yorgunluk, titreme, sinirli görünüm ve terleme içerebilir. Düşük kan şekerinin olasılığı, çocuğun normal miktarlarda yemek yememesi veya uzun süre yemek yememesi durumunda daha yüksektir. Bu durumu önlemek için propranolol her zaman çocuğunuz yedikten hemen sonra verilmelidir ve çocuğunuz geçici olarak beslenmeyi azaltırsa (örneğin bir hastalıkla), ilaç tutulması gerekebilir.

Bronşiyal spazm (geçici solunum yollarının daralması): Bu, genellikle soğuk algınlığı veya grip benzeri hastalıklarla ilişkilendirilen hırıltı ve öksürüğe neden olabilir. Genellikle, çocuk kendini daha iyi hissedene kadar propranolol tutulması önerilir.

Uyku bozukluğu: Bu, genellikle propranolol alınmaya başlandıktan ilk birkaç hafta içinde fark edilen zorluk uyuma veya uykuda kalma, normalden daha fazla uyuma veya kabus veya gece terörlerini içerebilir. Bunlar genellikle zamanla iyileşir.

Diğer olası yan etkiler: Soğuk eller ve ayaklar ve nadiren, ishal veya kabızlık gibi gastrointestinal problemler.

Çocuğunuz propranolol alıyorsa, ilaçla ilgili sağlık veya davranış değişiklikleri konusunda doktorunuzu bilgilendirmek önemlidir, böylece bunların ilaçla ilişkili olup olmadığını görmek mümkündür.

PROPRANOLOL NASIL ALINIR?

Propranolol genellikle ağız yoluyla, çoğunlukla bir sıvı olarak alınır ve doz, çocuğunuzun ağırlığına göre hesaplanır. İki veya üç kez günde, 6-8 saat arayla verilir. Yukarıda belirtildiği gibi, propranolol her zaman yemekle birlikte verilmelidir.*

* Çocuğunuz propranolol alırken düzenli olarak beslenmesi çok önemlidir. Amerikan Pediatri Akademisi (AAP), emzirilen bir yenidoğanın her 1-3 saatte bir ve 4 haftalık olduktan sonra her 2-4 saatte bir beslenmesini önermektedir. Büyüdükçe emzirme daha çok “talep üzerine” olur. Formülle beslenen bebekler için, beslenme ilk ayda her 3-4 saatte bir, bir aydan sonra her 4 saatte bir ve altı aydan sonra her 5-6 saatte bir olmalıdır.

PROPRANOLOL TEDAVİSİ NE KADAR SÜRER?

Tedavinin süresi, çocuğunuzun bireysel durumuna bağlı olacaktır, ancak çoğu bebek, ilaca maksimum yanıtı sağlamak ve ilacı bıraktıktan sonra hemangiomun tekrar büyüme şansını azaltmak için yaklaşık 12-15 aylık olana kadar tedavi edilir. Doktorunuz, çocuğunuzun dozunu zamanla kademeli olarak azaltmayı seçebilir ve hemangiomun nasıl yanıt verdiğini görmek için.

Herhangi bir bireysel hemangiomun nasıl gelişeceğini önceden tahmin etmek zordur, ancak çoğu hemangiom 5-7 yaşına kadar önemli ölçüde düzelir ve geriye kalanlar 10 yaşına kadar düzelmeye devam edebilir.

Doktorunuz, gerektiğinde düşünebileceği diğer terapiler vardır. Aşağıda, propranolol ile bebek hemangiomlarının tedavisi hakkında daha fazla pratik bilgi sağlayan mükemmel bir makaleye bir referans bulunmaktadır.

Propranolol treatment of infantile hemangiomas: anticipatory guidance for parents and caretakers. Pediatr Dermatol 2013 Jan-Feb;30(1):155-9.