Hidradenitis Suppurativa (HS) Nedir?

Hidradenitis suppurativa (HI-drad-en-I-tis sup-per-ah-TEE-vah veya HS), cildin ağrılı kabarcıklar ve akıntı yaralarının kronik bir durumudur.

Genellikle koltuk altları, kalça çizgisi ve kasık bölgesi gibi cilt kıvrımlarını etkiler. Bazen “akne inversa” olarak adlandırılır, ancak akneden farklıdır.

HS’YE NE SEBEP OLUR?

HS, vücut içindeki iltihap nedeniyle oluşur. HS bir enfeksiyon değildir ve bulaşıcı değildir. HS, kötü hijyen nedeniyle ortaya çıkmaz. HS, genellikle kızlarda ve Afrika kökenli Amerikalılarda daha yaygındır.

HS NASIL GÖRÜNÜR?

Belirtiler, çok sayıda komedon (“siyah nokta”) den acı veren kabarcıklar ve apselerden skarla iyileşenlere kadar uzanabilir. Ağrılı kabarcıklar genellikle cildin altında drenaj tünelleri (“sinüs traktları”) oluşturabilir. Derin kabarcıklar veya tüneller genellikle iz bırakır. Tüneller, cerahat veya kan drenajı yapabilir ve kötü bir koku oluşturabilir. Kabarcıklar genellikle ergenlik sonrasında başlar.

HS NASIL TEŞHİS EDİLİR?

Teşhis, doktorunuzun cildinizi muayene etmesiyle yapılır. Doktorunuz bu teşhisi koymadan önce cildin enfeksiyon kontrolünü yapabilir. Diğer testlere genellikle gerek yoktur.

HS NE KADAR SÜRER?

Bireysel kabarcıklar ve yaralar haftalarca veya aylarca sürebilir. Tekrarlayabilirler. Çoğu durumda, HS kronik veya uzun süreli bir durum olarak kabul edilir. Her hasta farklıdır ve kabarcıklar zamanla daha iyi veya daha kötü hale gelebilir.

HS NASIL TEDAVİ EDİLİR?

HS için birçok tedavi seçeneği olsa da, tedavi etmek çok zordur. Her kişi için en iyi tedavi planını bulmak zaman alabilir. İlaçlar haftalarca veya aylarca çalışabilir. Sabırlı olun ve ilacı doktorunuzla konuşmadan kesmeyin. Şu anda HS için bir “tedavi” yoktur.

• Önleme:
    Sürtünme, HS’yi kötüleştirebilir. Diyet değişiklikleri ve sağlıklı bir yaşam tarzı, kilo kaybı aracılığıyla cilt-cilt sürtünmesini azaltmaya yardımcı olabilir ve bazı hastalarda HS’yi iyileştirebilir.
  • Topikal tedavi:
    Topikal ilaçlar etkilenen bölgelerin cildine doğrudan uygulanabilir. Bu ilaçlardan bazıları antibiyotikler, benzoyl peroksit (ki bu da giysileri, havluları ve yatakları ağartabilir) veya retinoidler (sivilce için yaygın olarak kullanılan A vitamini kremleri) içerir. Genellikle birlikte reçete edilirler. Bazı hastalar seyreltilmiş çamaşır suyu banyolarını (havuz banyoları) faydalı bulabilir.
    ÇAMAŞIR SUYU BANYOLARI (HAVUZ BANYOLARI) TARİFİ:

• Yarım küvette 1/4 su bardağı çamaşır suyu
    • Haftada 2-3 kez 5-15 dakika bekleyin.
  • Enjeksiyonlar:
    Kortikosteroidler (güçlü anti-enflamatuar ilaçlar), kabarcıklara enjekte edilebilir ve şişliği, iltihabı ve ağrıyı azaltmaya yardımcı olabilir. Birden fazla steroid enjeksiyonu turu gerekebilir. Riskleri ve faydaları doktorunuzla tartışın.
  • Ağız antibiyotikleri:
    Semptomları iyileştirmek için ağızdan antibiyotik alınabilir. Genellikle uzun bir süre için alınmaları gerekir. Sıkça kullanılan antibiyotikler arasında doksisiklin ve rifampin ile veya rifampinsiz klindamisin bulunur. Riskleri ve faydaları doktorunuzla tartışın.
  • Hormonal terapi:
    HS olan kızlar, HS’nin menstrüasyon döngüsüyle değiştiğini fark edebilir. Bazı doğum kontrol yöntemleri, HS’yi kötüleştiren hormonları düzenlemeye yardımcı olabilir. Spironolakton adlı bir hap, HS’yi kötüleştiren hormonları engelleyebilir. Doktorunuz hormonal terapinin risklerini ve faydalarını sizinle tartışabilir, ancak bu ilaçlar genellikle HS’li kızlar için oldukça güvenli kabul edilir.
  • Biyo-lojik terapi:
    Diğer tedavilere yanıt vermeyen daha ciddi HS vakaları, adalimumab (Humira) adlı bir ilaçtan fayda görebilir. Adalimumab, inflamasyonu azaltmak için vücuda (bir “iğne”) enjekte edilen bir ilaçtır. Iğne ha

ftada bir kez yapılır. 12 yaş ve üstü çocuklarda HS için onaylanmıştır. Adalimumab’ın riskleri ve faydaları, çocuğunuzun doktoruyla tartışılmalıdır.

• Ağız retinoidleri:
    Oral retinoid ilaçlar, HS’ye yardımcı olmak için bazen kullanılır, ancak doktorunuz riskleri ve faydaları sizinle tartışacaktır, ancak en yaygın yan etkiler kuruluktur.
  • Hamilelik ve HS tedavisi:
    Hamileyseniz, hamilelik planlıyorsanız veya emziriyorsanız, lütfen bunu doktorunuzla tartışın, çünkü ilaç planınız ayarlanması gerekebilir.

DİĞER İPUÇLARI:

• Rahat, bol giysiler giyin. Sürtünme ve sürtünme HS’yi kötüleştirebilir.
  • Etkilenen alanları nazikçe yıkayın. Alanları ovmayın ve her zaman temiz yüzeyler kullanın.
  • Sivilce ve kabarcıkları patlatmayın çünkü bu durumu kötüleştirebilir. Ilımlı kompresler veya sıkma, kabarcıkları nazikçe boşaltmaya yardımcı olabilir.
  • Dermatologunuzu veya diğer doktorunuzu düzenli olarak görün. Acil servislerde kabarcıkların kesilip drenaj yapılmasından kaçının, chighan HS’niz için özel olarak bir cerrah görmüyorsanız.
  • Sağlıklı beslenme HS’nizi iyileştirebilir.
  • Ciddi ağrı veya durumda ani bir değişiklik olduğunda doktorunuzu arayın.