İNFANTİL HEMANĞİYOMALAR NEDİR?

İnfantil hemanjiyomalar, ciltteki ekstra kan damarlarının birikimidir. Bunlar iyi huyludur (yakalanmamışlardır) ve genellikle yaşamın ilk birkaç haftasında ortaya çıkar. Hemanjiyomalar, ciltte bulundukları yere bağlı olarak farklı görünebilir.

“Süperfisiyal” hemanjiyomalar parlak kırmızı ve kabarık olup genellikle “çilek lekeleri” olarak adlandırılır, çünkü bir çileğin yüzeyine benzemektedirler. Süperfisiyal hemanjiyomalar, ciltte küçük beyaz, pembe veya kırmızı alanlar olarak başlayabilir ve hızla daha belirgin parlak kırmızı, kabarık lekelere dönüşebilirler. “Derin” hemanjiyomalar cildin altında oluşur ve düz bir yüzeye sahiptir, genellikle mavimsi bir renk tonuyla. Bazı hemanjiyomalar, süperfisiyal ve derin lezyonların kombinasyonudur. Doğuştan var olan hemanjiyomalar genellikle biraz farklıdır; bunlara “doğuştan var olan hemanjiyomalar” denir ve genellikle aşağıda açıklananlardan farklı bir seyir izlerler.

Tipik Seyir
İnfantil hemanjiyomalar oldukça tahmin edilebilir bir seyir izler. Yaşamın ilk 2-3 ayında hızlı bir büyüme/dışa doğru genişleme dönemi vardır ki bu nadiren 6 aydan öteye gider. Derin hemanjiyomalar bazen daha uzun sürebilir. 6-18 ay arasında çoğu hemanjiyoma yavaşça düzelmeye başlar, bu sürece “involution” denir. Hemanjiyoma giderek daha az kırmızı, daha gri, daha yumuşak ve daha düz hale gelecektir. Hemanjiyomadaki düzelme yıllar sürebilir. Tüm hemanjiyomaların yaklaşık yarısı 5 yaş civarında önemli ölçüde düzelir. Diğer bazıları zamanla düzelmeye devam eder. Hemanjiyomaların büyük çoğunluğu 10 yaşına kadar önemli ölçüde düzelir. Herhangi bir bireysel hemanjiyomanın nasıl gelişeceğini önceden tahmin etmek zordur, ancak çoğu hemanjiyoma tedavi gerektirmez ve zamanla kendi kendine çözülür, bu doğal seyiri hatırlamak önemlidir.

Nadir Durumlar
Çoğu hemanjiyoma herhangi bir soruna neden olmaz, ancak nadir komplikasyonlar olabilir; bu, kanama veya ülserasyonu (hemanjiyomanın cildin yüzeyinde çökmesi) içerir. Birçok ebeveyn hemanjiyomaların “patlayıp” kanayacağı konusunda endişe duysa da, genellikle sadece ülserasyon durumunda kanarlar. Kanama hızlı olabilir, ancak genellikle kısa sürer. Kanama genellikle 15 dakika boyunca nazik, sürekli bir basınçla durur. Hemanjiyomalar genellikle ülserasyon olmadıkça herhangi bir ağrıya neden olmaz.

Hemanjiyomaların bir azınlığı daha ciddi endişelere neden olabilir: Hemanjiyomanın konumuna ve boyutuna bağlı olarak, bazıları yeme, görme, işitme veya solunumla ilgili sorunlara neden olabilir veya diğer tıbbi sorunlarla ilişkilendirilebilir. Ayrıca, özellikle yüzdeki hemanjiyomalar için uzun vadeli kozmetik sonuçlar konusunda önemli endişeler olabilir.

ÇOCUĞUMUN HEMANJİYOMASINA TEDAVİ GEREKİR Mİ?

Hemanjiyomanın tedavi edilip edilmemesi kararı, hastanın yaşı, hemanjiyomanın boyutu ve yeri, ne kadar hızlı büyüdüğü ve herhangi bir soruna neden olup olmadığına bağlıdır. Tedavi için 3 ana neden vardır:

1. Bir tıbbi komplikasyon
  2. Ülserasyon
  3. Cildin etkilendiği bölgenin normal şekil ve boyutunu bozarak çirkinlik veya iz oluşturması, oluşturması olasılığı

MÜMKÜN TEDAVİ SEÇENEKLERİ

Yerel Tedaviler:
Topikal beta-bloker. Timolol gibi bir topikal ilaç yalnızca hemanjiyomaya uygulanır. Bu, küçük süperfisiyal hemanjiyomaların büyümesini önlemeye ve bazen küçük süperfisiyal hemanjiyomaları küçültmeye ve solmaya yardımcı olabilir.

Topikal steroid. Topikal steroidler, küçük, ince hemanjiyomaların büyümesini önlemeye yardımcı olabilir. Ancak genellikle timolol (topikal beta-bloker) kadar sık kullanılmaz, çoğunlukla daha etkili bir seçenek olan timolol kullanılır.

Steroid enjeksiyonu. Steroid doğrudan hemanjiyomaya enjekte edilebil

ir ve büyümesini yavaşlatmaya yardımcı olabilir. Bu, daha küçük, lokalize hemanjiyomalar için daha iyi çalışır.

Sistemik Tedaviler:
Propranolol, genellikle sorunlu hemanjiyomaların tedavisi için şu anda yaygın olarak kullanılan bir ağızdan verilen ilaçtır. Yüksek tansiyonu tedavi etmek için yıllardır kullanılmaktadır. Düzenli olarak yemeyen bir bebekte kan şekerinde düşüşe neden olabileceğinden dikkatli kullanılmalıdır. Ayrıca kan basıncında veya kalp hızında düşüşe neden olabilir. Doktorunuzla yakın gözetim gereklidir.

Ağızdan alınan steroidler, daha güvenli ve daha etkili seçeneklerle büyük ölçüde yer değiştirmiştir, ancak doktorunuz tarafından belirlenen belirli durumlarda hala kullanılır.

Diğer Tedaviler:
Lazer tedavisi. Lazerler, kanayan hemanjiyomaları durdurmak veya ülserasyonlu hemanjiyomaların iyileşmesine yardımcı olabilir. Ayrıca hemanjiyoma düzeldikten sonra geri kalan bazı kırmızılıkları veya dokusal değişiklikleri gidermeye yardımcı olabilirler.

Ameliyat. Ameliyat genellikle sorunların ortaya çıkabileceği küçük hemanjiyomalar için saklanır veya ülserasyonlu küçük hemanjiyomalar için kullanılır. Cerrahi ayrıca fazla cilt veya iz gibi kalıcı kozmetik kusurları düzeltmek için de kullanılabilir. Çoğu hemanjiyomaların zamanla düzelmesi gerektiği ve çoğunun zamanla düzeldiği için (ve çünkü ameliyat her zaman bir iz bırakacaktır), erken cerrahi yalnızca küçük bir azınlık için ayrılmalıdır.

Daha fazla bilgi için: www.hemangiomaeducation.org