Pediyatrik deri kanseri

Cilt kanseri yetişkinlerde en yaygın kanser türüyken, çocuklarda nadirdir. Bazı çocuklar sağlık durumları veya aile geçmişlerindeki faktörler nedeniyle cilt kanseri riski altında olabilirler. Bu bilgi notu, pediyatrik deri kanserini tanımanız, tedavi etmeniz ve önlemeniz için bilmeniz gerekenleri tartışmaktadır.

CİLT KANSERİ RİSKİ YÜKSEK OLAN KİMLERDİR?

Birçok faktör cilt kanseri riskini artırabilir. Bunlardan bazıları şunlardır:

• Sol organ (böbrek, kalp, akciğer vb.) veya hematopoetik kök hücre (kemik iliği) nakli
  • Kanser ve radyasyon, kemoterapi gibi kanser tedavileri
  • Cildi güneş hasarına duyarlı hale getiren genetik sendromlar
  • Kalıtsal kanser sendromları
  • Cilt kanseri aile geçmişi (özellikle melanom)
  • İmmün sistemini baskılayan ilaçlar
  • Cildi daha kolay yanmasına neden olan ilaçlar (örneğin, vorikonazol, bir antimantar ilacı)
  • Geçmişte güneş yanığı veya yoğun güneş maruziyeti
  • Yatak bronzlaştırıcılar/iç mekan bronzlaştırma kullanımı

CİLT KANSERİ TÜRLERİ NELERDİR?

Melanom, vücudun diğer bölgelerine hızla yayılabilen tehlikeli bir cilt kanseri türüdür. Vücudun güneşten korunan alanları dahil olmak üzere herhangi bir yerinde meydana gelebilir.

Temel hücre karsinomu (BHK) ve yassı hücreli karsinom (YHK) kolektif olarak “non-melanoma cilt kanseri” (NMSC) olarak adlandırılır. Bunlar daha genç yaşlarda ortaya çıkabilir ve bağışıklık sistemi baskılanmış çocuklarda daha sorunlu olabilir.

CİLTTEN KANSEROJEN LEKEYİ NASIL BULABİLİRİM?

Cilt öz-incelemeleri, düzenli doktor ziyaretleri arasında cildi kontrol etmenin harika bir yoludur. Cilt kanseri riski altındaki çocuklar için, cildi periyodik olarak evde incelemek iyi bir uygulamadır.

Cilt öz-inceleme nasıl yapılır:

• Bir tam boy aynanın karşısına geçin.
  • Vücudun ön tarafına bakın (baş, saçlı deri ve kasık dahil).
  • Dönün ve vücudun arka tarafına bakın.
  • Görmesi zor alanları görmeye yardımcı olması için bir el aynası kullanın.

Şüpheli bir leke nasıl görünür?
Anormal benler veya lekelerin ABCDE‘si:

• Asimetri veya amelanotik: Asimetri, benin iki yarısının uyuşmadığı anlamına gelir. Amelanotik, anormal lekelerin kahverengi veya siyah yerine pembe veya kırmızı olabileceği anlamına gelir (melanotik).
  • Kenar veya kanama veya çıkıntı: Bir melanomun kenarı normal cilde karışabilir. Hızlı bir şekilde ortaya çıkan kanama veya çıkıntılar da cilt kanseri belirtileri olabilir.
  • Renk: Benin içinde farklı renkler veya mevcut bir benin içinde koyu siyah, mavi veya kırmızı alanların gelişimi.
  • Çap: 0.6 cm’den büyük (bir kalem silgisi boyutunda), ancak birçok normal ben daha büyük olabilir. Ayrıca, özellikle çocuklarda, cilt kanserleri 0.6 cm’den daha küçük olabilir.
  • Gelişme: Değişiklik veya yeni bir belirti, kanama, kaşıntı veya kabuklanma gibi. Yeni lekeler/çıkıntılar veya yeni veya eski bir benin hızlı büyümesi endişe verici olabilir.

Ayrıca diğerlerinden farklı görünen bir lekeyi de göz önüne alın:
Çocuklarda melanom, BHK ve YHK, genellikle önce normal olan cilde pembe, büyüyen ve kanayan çıkıntılar olarak görünebilir. Kaşıntı, iyileşmeyen yaralar, kronik kabuklu çıkıntılar ve yanma ayrıca cilt kanseri belirtileri olabilir. Sekiz haftadan daha uzun süren bir leke cilt kanseri olabilir.

Dermatoloji değerlendirmesi ve taraması: Sağda belirtilen uyarı işaretlerinden herhangi birini fark ederseniz, hemen çocuğunuzun doktoruna başvurmalısınız. Cilt kanseri risk faktörlerinden herhangi birine sahip çocuklar, doktorlarıyla cilt muayenesi konusunda konuşmalı ve bir dermatologa git

meyi düşünmelidir. Doktorunuz cilt muayenelerinizi ne sıklıkta yapmanız gerektiğine karar verecektir.

CİLT KANSERLERİ NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Cilt kanseri tedavisi, birçok faktöre, cilt kanserinin türüne, büyüklüğüne ve yerine bağlı olarak değişir. Bağışıklık sistemini tetikleyen kremler bazı kanserler için kullanılabilir. Diğer kanserler, cilt kanserini kazımak veya kesmek için cerrahi ile tedavi edilir. Eğer bir cilt kanserin varsa, doktorun en iyi tedavi seçeneğini belirlemenize yardımcı olacaktır.

GÜNEŞ HASARI VE CİLT KANSERİNİ NASIL ÖNLEYEBİLİRİM?

Güneşin cildi erken yaşlandırabileceğini ve yüksek riskli çocuklarda ve risk faktörleri olmayan çocuklarda cilt kanserine neden olabileceğini biliyoruz. Önleme önemlidir. Güneş hasarını önlemek için bazı stratejiler şunlardır:

KAPAN VE GÖLGELERDE KALIN
Uzun kollu ve bacaklı giyinin, rash guard (yüzme gömleği) gibi güneş koruyucu kıyafetler veya yüksek UPF’li* kıyafetler giyin. Güneş gözlüğü ve şapka takın. Mümkünse gölge bulun veya oluşturun. Güneşin en yoğun olduğu saatler olan 10.00 – 16.00 saatleri arasında güneşte bulunmaktan kaçının.

* UPF, ultraviyole koruma faktörü – giyimlerin cildi güneşten ne kadar koruduğunu gösteren bir derecelendirmedir. UPF, güneş koruma faktörü (SPF) ile benzerdir ve güneş kremi için kullanılan bir değerlendirmedir.

GÜNEŞ KREMİ KULLANIN – HIZLI GÜNEŞ KREMİ BİLGİLERİ:

• Güneş kremleri, zararlı ultraviyole (UV) ışınlarını engellemek için doğrudan cilde uygulanır. Hem UVA hem de UVB ışınları cildi zarar verebilir. “Geniş spektrum” güneş kremleri hem UVA hem de UVB ışınlarını engeller.
  • SPF 30 veya daha yüksek olan güneş kremleri tercih edilir.
  • Güneş kremleri losyon, krem, jel, sprey, çubuk ve toz olarak gelir.
  • Çoğu güneş kremi 90-120 dakika çalışır, bu nedenle her 1.5-2 saatte bir tekrar uygulanmalıdır. Terleme veya suda daha sık tekrar uygulanmalıdır.
  • Altı aydan büyük çocuklar güneş kremi kullanmalı ve ihtiyaç duyulduğunda tekrar uygulanmalıdır. Altı aydan küçük çocuklar cildi korumanın başka bir yolu yoksa küçük alanlarda güneş kremi kullanabilirler.
  • Farklı güneş kremleri, cildi güneşten korumak için farklı içeriklere sahiptir. Güneş kremlerinin “fiziksel” ve “kimyasal” blokerler olmak üzere iki kategorisi vardır.
Güneş Kremi Türleri Ortak İçerikler Çalışmaya Başlama Zamanı Nasıl Çalışırlar
Fiziksel blok Çinko oksit
Titanyum dioksit
Uygulamadan hemen sonra Güneşi yansıtır
Kimyasal filtre** Avobenzone
Oksibenzon
Homosalat
Octisalat
Oktokrilen
Oktoksinat
Uygulamadan yaklaşık 15 dakika sonra Güneşi emer

**Yeni etken maddeler, ABD’de kullanım için FDA tarafından inceleniyor olabilir.

© 2017 Society for Pediatric Dermatology, Pediatric Dermatology Research Alliance ve American Academy of Pediatrics. Tüm hakları saklıdır.