İzotretinoin for Akne

İzotretinoin, a retinoid ilaç, ağzından alınan ve şiddetli nodüler akneyi tedavi etmek için kullanılan bir ilaçtır. Genellikle diğer akne tedavileri, örneğin oral antibiyotikler işe yaramadığında kullanılır. İzotretinoin genellikle 4 ila 6 ay boyunca alınır, ancak tedavi süresi kişiden kişiye değişebilir. Çoğu hastanın aknesi bu ilaçla düzelir ve hatta temizlenir, ancak hastaların %20’sinde akne geri gelebilir. Bu, ek akne tedavisi veya hatta ikinci bir izotretinoin döngüsü gerektirebilir.

İzotretinoin’u nasıl almalıyım?

• İzotretinoin dozu kilo bazlıdır ve reçete edildiği gibi alınmalıdır.
  • Bir dozu kaçırırsanız, o dozu atlayın. Aynı anda 2 doz almayın.
  • Emilimi artırmak için yemekle birlikte alın.
  • Verilen iPLEDGE programı paketindeki tüm talimatlar (www.ipledgeprogram.com) takip edilmelidir (aşağıya bakınız).
  • İzotretinoin’den aylık bir tedarik alacaksınız. Otomatik olarak yeniden doldurulamaz. Eczacılar, bir ay içinde yeniden dolduramaz veya değişiklik yapamaz, bu nedenle size 30 günlük ilaç verildiğinden emin olun.
  • Her ay dermatologunuza dönerek izotretinoin’den ciddi yan etkileriniz olup olmadığını kontrol etmelisiniz. Kadın hastalar için, bu ziyaret her zaman aylık bir gebelik testini içerecektir. Karaciğer fonksiyon testleri, kolesterol ve trigliseridler de dahil olmak üzere diğer laboratuvar çalışmaları, tedavi öncesi ve sırasında yapılmalıdır.

İzotretinoin alırken nelerden kaçınmalıyım?

• Herhangi bir izotretinoin alımından bir ay önce veya bir ay sonra hamile kalmayın.
  • İzotretinoin alırken veya ilacı bıraktıktan sonraki 1 ay boyunca kan bağışlamayın.
  • İzotretinoin alırken ve en az 6 ay boyunca cildinizi düzleştirmek için kozmetik prosedürler, balmumu, dermabrazyon veya lazer prosedürleri yaptırmayın.
  • İzotretinoin’u başkalarıyla paylaşmayın. Bu, doğuştan bozukluklara ve diğer ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir.
  • İzotretinoin tedavisi sırasında dermatologunuzun yönlendirmesi olmadan diğer akne ilaçlarını, medikal yıkamaları, temizleyicileri, kremleri veya antibiyotik haplarını kullanmayın.

İzotretinoin ve iPLEDGE Programını Başlatma

• iPLEDGE Programı, izotretinoin kullanırken dişilerin hamile kalmalarını önlemek için zorunlu bir hükümet programıdır. Tüm dişilerin ve erkeklerin katılması gerekir. Not: Sağlayıcınız bu programa uymalı ve gereksinimlerden herhangi birini değiştiremez.
  • İzotretinoin’e başlamadan önce sağlayıcınız bu ilacın güvenli kullanımı hakkında size konuşacak ve tedavi alabilmeniz için onay formlarını imzalamanız gerekecek.
  • Randevulara sadık kalmazsanız, reçetenizi dolduramazsınız.
  • Erkek hastalar ve çocuk sahibi olmayan kadınlar için: Bekleme süresi yoktur. Laboratuvar testleri yapıldıktan sonra tedavi başlayabilir.
  • Çocuk sahibi olma yaşındaki kadınlar için:
    • İzotretinoin’e başlamadan önce iki belirli doğum kontrol yönteminde olmalısınız. Sağlayıcınız, ilaca devam etmek için başvurabileceğiniz 30 gün arayla 2 negatif gebelik testi almalıdır. İkinci gebelik testi adet döngüsünden 5 gün içinde alınmalıdır. Tedavi sırasında cinsel olarak aktif olmayı seçerseniz, yine de 2 negatif gebelik testiniz olmalıdır.
    • Her ay çevrimiçi veya telefonda bir dizi soruya cevap vermelisiniz.
    • Ayda bir kez yazılan reçeteler, dermatolog ziyaretinden sonraki 7 gün içinde doldurulmalıdır. Herhangi bir önceden belirlenemeyen g

ecikme durumunda, önceki yetkilendirmeler gibi doktorunuza haberdar etmeniz önemlidir.

• Daha fazla bilgi için: https://www.ipledgeprogram.com/PatientInformation.aspx

İzotretinoin’un olası yan etkileri nelerdir? Ne yapmalıyım?
İzotretinoin’den gelen çoğu yan etki hafiftir ve basit çarelerle kolayca düzeltilir. Diğerleri daha endişe vericidir.

• Kuru cilt ve gözler, çatlamış dudaklar ve burun, burun kanamalarına neden olabilir.
    • Kuru Cilt: Kuru cilde en az günde iki kez hassas cilt nemlendiricileri uygulayın. Güneş ışığına çıktığınızda güneş kremine ihtiyaç duyabilirsiniz (SPF 30) ve dışarıdayken tekrar uygulayabilirsiniz.
    • Kuru Gözler: İyonlu göz damlaları veya yapay gözyaşı kullanın.
    • Kuru Burun/Burun Kanamaları: Gündüz ve yatmadan önce buruna izotonik burun spreyi ve petrolatum jölesi uygulayın. Burun kanamalarını durdurmak için basınç uygulayın. Bu işe yaramazsa, dermatologunuza başvurun.
    • Çatlamış Dudaklar: Petrolatum bazlı dudak balmumu düzenli olarak uygulayın. “İlaçlı” olanlardan kaçının. Aşırı kuru, çatlaklar, hassasiyet veya ağrı durumunda dermatologunuzla iletişime geçin.
  • Kan yağları ve kolesterolde artış (genellikle kişisel veya ailevi kolesterol veya trigliserid sorunları olan hastalarda).
  • Karanlıkta görmeyi ve gece araba kullanmayı etkileyen görme problemleri.
  • Kemik, kas ve tendon ağrıları olabilir. Aktivitelerden önce ve sonra ek germe, ağrıları hafifletmeye yardımcı olabilir. Aksi sağlıklıysanız, ibuprofen veya naproksen kullanımını düşünün. Bu ağrı ilaçlarını kullanıp kullanamayacağınızdan emin değilseniz, önce doktorunuza sorun. Ayrıca, ciddi bel ağrısı, eklem ağrısı veya kırık bir kemik yaşarsanız doktorunuza başvurun
  • Geçici veya geçici olmayan anksiyete, depresif semptomlar veya intihar düşünceleri gibi ruh hali değişiklikleri. Kendi veya aile üyelerinizin bu durumlardan muzdarip olması durumunda veya tedavi sırasında herhangi bir endişeniz varsa doktorunuza bildirin.
  • Ciddi doğuştan bozukluklar veya düşük yapabilir ve bu ilacı alırken ve izotretinoin’in son dozunuzu aldıktan sonraki bir ay boyunca. İzotretinoin alırken hamile kalmamalısınız. İlaç sistemden çıktıktan sonra, 30 gün sonra, bebek üzerinde herhangi bir etki olmaz.
  • Baş ağrısı, bulanık görme, baş dönmesi, mide bulantısı veya kusma veya nöbet geçirme gibi belirtilerle hemen doktorunuza başvurun.
  • Cilt döküntüsü – cildinizde herhangi bir döküntü veya kabarcık geliştirirseniz hemen doktorunuza başvurun.
  • Karın ağrısı veya kırmızı veya siyah/kanlı dışkı ile gastrointestinal kanama. Olağandışı karın ağrısı veya kırmızı veya siyah/tarz dışkı yaşarsanız hemen doktorunuza başvurun. Ayrıca, ülseratif kolit veya Crohn hastalığı öyküsü olan bir aile üyesinizse doktorunuza bildirin.
  • Kötüleşen akne. İzotretinoin kullanmaya başlamanın ilk birkaç haftasında hafif bir akne kötüleşmesi olabilir. Eğer akneniz belirgin bir şekilde kötüleşiyorsa, doktorunuzu arayın. Bu durum izotretinoin’i geçici olarak durdurmayı ve muhtemelen başka ilaçlar eklemeyi gerektirebilir.