Vitiligo Nedir?

Vitiligo (vit-ih-LIE-go), bireylerin beyaz veya daha açık renkli cilt lekeleri geliştirdiği bir durumdur.

Bu, melanositlerin, cildimizde pigment üreten hücrelerin yok edilmesi veya azaltılması sonucu ortaya çıkar, böylece bunlar düzgün bir şekilde işlev göremez. Vitiligo’nun nedeni net bir şekilde anlaşılamamış olup, çoğu durumda cilde sınırlı olsa da genellikle otoimmün bir durum olduğu görünmektedir. Diğer bir deyişle, vücudun kendi bağışıklık sistemi, cildeki normal pigment üreten hücrelere saldırır. Otoimmün bir durum olarak vitiligo, zamanla diğer otoimmün durumların gelişimi ile ilişkilendirilebilir, en yaygın olanı tiroid hastalığıdır. Bazı durumlarda, vitiligo çalışmasının bir parçası olarak tiroid fonksiyonu ve belirli antikorlarla ilgili laboratuvarlar doktorunuz tarafından kontrol edilebilir.

Vitiligo yaygındır, dünya genelinde nüfusun %2’sini etkiler. Vitiligo kısmen genetiktir ve ailelerde görülebilir, ancak kardeşin veya çocuğun vitiligo geliştirme riski sadece %6’dır. Her yaş ve cilt tipindeki insanları etkileyebilir. Tüm vücut bölgelerini etkileyebilir, özellikle sıkça “sürtülen” veya ovulan bölgeleri (örneğin, dirsekler, eller, bel, dizler ve ayakların üstü). Ayrıca, gözlerin, burun ve ağızın etrafındaki cildi, genital bölgeyi ve burun ve ağızın iç astarını etkileyebilir.

Çoğu vitiligo hastası için, beyaz lekeler zamanla gelişir ve genişler; ancak her birey farklıdır. Bazı hastalar hiç ilerleme kaydetmeyecek, nadiren hastalar hızla kötüleşecektir ve %10-20’si spontan repigmentasyon (normal renk dönüşü) geliştirecektir. Bazı hastalar, repigmentasyonun gerçekleştiği alanlarda cildin koyulaşmasını (yani hiperpigmentasyon) yaşayabilir. Vitiligonun geniş renk kaybı ile ilişkilendirilmediği bir çeşidi olan segmental vitiligo, vitiligolu çocukların üçte birinde görülür ve genellikle yaygın renk kaybı ile ilişkilendirilmez.

BAŞKA BELİRTİLER VAR MI?

Vitiligo genellikle belirtilere neden olmaz, ancak bazen kaşıntıya neden olabilir. Hayatı tehdit etmez ve bulaşıcı değildir/bir kişiden diğerine bulaşmaz. Bazı hastalar, vitiligonun ciltlerinin görünümünden hoşlanmadıklarını, stresli bulduklarını, üzücü bulduklarını veya sosyal etkileşimlerini etkilediğini düşünür. Bazı çocuklar vitiligolu oldukları için zorbalıkla karşılaşabilir. Bu durumlarda, yaşa uygun psikolojik müdahale gerekebilir. Bu ve diğer kişisel nedenlerle tedavi aranabilir.

VİTİLİGOYU YÖNETME İPUÇLARI

• Normal cildin bronzlaşmasından kaçınmak, vitiligo alanlarını normal cildin etrafında bronzlaştığında daha az fark edilebilir hale getirebilir.
  • Vitiligo’nun beyaz cildi güneşten daha az doğal koruması vardır ve çok kolay güneş yanığı olabilir. Bu nedenle, güneş kremi (SPF 50 veya daha fazla) tüm vitiligo alanlarında giyilen giysilerle kaplı olmayan bölgelerde kullanılmalıdır.
  • Vitiligoyu makyaj veya bronzlaşma bileşikleri ile gizlemek, onu daha az fark edilebilir hale getirmenin güvenli bir yoludur. Hemen hemen tüm cilt renklerine uygun suya dayanıklı kozmetik ürünler, birçok büyük mağazada bulunmaktadır. Bu ürünler zamanla kaybolur. Kendinden bronzlaşma bileşikleri, cildi bronz bir renk haline getirmek için melanositlere ihtiyaç duymayan dihidroksiaseton adlı bir kimyasal içerir. Kendinden bronzlaşma kremlerinin rengi de yavaşça kaybolur. Bunlar gerçek bozukluğu değiştiremez, ancak görünümü iyileştirebilir.

TEDAVİ SEÇENEKLERİ

Soluk olan bir bireyin terapi araması yerine, vitiligo alanlarının normal cilt etrafındaki bronzlaşmasını önlemek için düzenli güneş koruması (güneş kremi, giysi ve güneşten kaçınma) kullanmak mantıklıdır.

Tedavi arayanlar için, aşağıdaki tedaviler bazı bireylerde etkili olmuştur. Çocuğunuz için bu seçenekleri gözden geçirmek için bir dermatologa başvurmak, uygun seçimi yapmada yardımcı olabilir.

LOKAL TEDAVİ
Kortikosteroid veya kalsinörin inhibitörleri (bir tür anti-enflamatuar ilaç alternatifi) içeren kremler pigmentin geri dönmesinde etkili olabilir. Bunlar diğer tedavilerle birlikte kullanılabilir. Kortikosteroid kremler cildi inceltebilir veya çatlaklara neden olabilir, bu nedenle bunlar dermatologunuzun gözetiminde kullanılmalıdır. Kortikosteroidlerin göz çevresinde kullanılması konusunda özel bir dikkat gösterilmelidir.

IŞIK TEDAVİSİ (GENELLİKLE DAR BANT UVB)
Kontrollü UVB ışığına maruz kalma (dar bant UVB ve 308 nm lazer) faydalı olabilir. Bu tedavi cihazlarına erişim sınırlı olduğunda, doğal güneş maruziyeti, repigmentasyon sürecini başlatmaya yardımcı olmak amacıyla “reçete edilebilir”, tek başına veya diğer tedavilerle birlikte kullanılabilir.

Herhangi bir tedavi gibi, olası riskler ve yan etkiler ortaya çıkabilir. Tedavi gören kişinin normal cildi tedavi ile koyulaşabilir, bu da vitiligo lekelerini daha belirgin hale getirebilir, ve bazı hastalar repigmentasyonun gerçekleştiği bölgelerde artmış koyulaşma (yani hiperpigmentasyon) yaşayabilir. Tedavi ile birlikte küçük bir cilt kanseri riski olabilir ve tedavi edilen kişinin gözlerini korumak için yeterince yaşlı olması gerekir. Işık tedavisi genellikle haftada 2-3 kez, birkaç ay boyunca yapılır. Bu seçeneğin risklerini ve faydalarını düşünmek için lütfen doktorunuzla görüşünüz.

GREFTLEME
Normal ciltten beyaz alanlara cilt transferi, sadece belirli bölgelerde mevcut bir tedavidir.