Mastositoz Nedir?

Mastositoz (mas • to • si • to • zis), vücudun bazı bölgelerinde fazla sayıda mast hücresine sahip olduğunuz bir cilt durumudur.

Cutaneous (ku • te • ne • us) mastositoz, cildinizde fazla sayıda mast hücresine sahip olduğunuz durumdur. Mast hücreleri, bizi enfeksiyonlardan korumaya yardımcı olan normal bir kan hücresi türüdür. Aynı zamanda histamin salgılar. Histamin, kurdeşen ve kaşıntı gibi alerjik reaksiyonlara neden olur. Cildinizde fazla sayıda mast hücresi bir araya geldiğinde döküntü, cilt kabarıklıkları ve kaşıntı gibi diğer belirtiler ortaya çıkabilir.

Mastositozun Nedenleri Nelerdir?

Bazı hastalarda mastositozun nedeni genetiktir, ancak birçok durumda nedenini bilmiyoruz. Cutaneous mastositoz genellikle hayatın ilk yıllarında ortaya çıkar. Genellikle ebeveynlerinden çocuklarına geçmez.

Mastositoz Nasıl Görünür?

Çocuklarda mastositozun iki en yaygın formu tek bir nokta (soliter mastositoma) veya çoklu kahverengi lekeler (ürtiker pigmentoza) şeklindedir.

Ürtiker pigmentoza genellikle çocuklarda yaşamın ilk yılında cildin üzerinde küçük kahverengi lekeler olarak ortaya çıkar. Lekeler vücutta, yüz dahil herhangi bir yerde olabilir. Ciltte diğer mastositoz türleri de vardır, ancak bunlar çok daha az yaygındır.

Bir mastositoma genellikle cildin üzerinde bronz, kahverengi, düz veya hafifçe kabarık bir çıkıntı gibi görünür. Lekeler, ovulduktan veya çizildikten birkaç dakika sonra kırmızı, kabarık ve şişmiş hale gelebilir. Buna “Darier belirtisi” denir. Bazen mastositomalar o kadar şişer ki bir kabarcık oluşur.

Cilt Mastositozun Tanısı Nasıl Konur?

Tanı, bir dermatolog tarafından yapılan bir cilt muayenesinden sonra konabilir. Tanıdan emin olmak için dermatologunuz lekeyi ovabilir veya hafifçe çizebilir ve lekenin şişip kırmızı olup olmadığını görmek için kontrol edebilir. Bazı durumlarda tanıyı doğrulamak için bir cilt biyopsisi yapılması gerekebilir. Doktorunuz, mastositoza sahip kişilerde bazen görülen semptomlar hakkında sorular sorabilir, örneğin çocuğunuzun yüz kızarması veya ishal olup olmadığını. Eğer birçok lekeniz veya semptomunuz varsa, doktorunuz kan testi istemek isteyebilir.

Mastositozun Komplikasyonları Var mı?

Mastositoza sahip çoğu çocuğun herhangi bir ilgili sorunu veya komplikasyonu yoktur. En yaygın belirtiler kaşıntı veya hafif kızarıklıktır. Bu özellikle cildin tahriş edilmesinden sonra, ovulma, sürtünme veya sıcaklık gibi durumlarda ortaya çıkabilir.

Mastositozun ciddi komplikasyonları özellikle çocuklarda nadirdir. Çocukların çok sayıda cilt lekesi olduğunda ishal, karın ağrısı veya yorgunluk gibi belirtiler ortaya çıkabilir, ancak yine de bu olağandışıdır. Çok nadir durumlarda, çocuklar bir böcek ısırığı veya diğer tetikleyicilerden sonra şişme ve solunum güçlüğü (anafilaksi) yaşayabilir. Bu tür şiddetli reaksiyonları olan bazı çocuklar epinefrin kalemi (EpiPen®) kullanmak zorunda kalabilir.

Mastositoz Yönetimi

DOKTOR KONTROLLERİ
Bir tanı konulduktan sonra doktorunuz sizi kontrol etmek isteyebilir. Doktorunuz cildinizi ve karaciğer gibi diğer bölgelerinizi kontrol edebilir. Mastositoma lekeleri, çocuklar büyüdükçe genellikle daha az kızarıklık ve iltihaplanma eğilimindedir. Birçok çocukta cilt lekeleri ergenlik öncesinde daha hafif hale gelir ve kaybolur.

TETİKLEYİCİLERDEN KAÇINMAK
Mastositozdaki şişlik ve kaşıntı, mast hücreleri tarafından salınan histamin ve diğer kimyasallardan kaynaklanır. Histamin salınımının tetikleyicileri her kişi için farklı olabilir ve bazıları bazı insanları diğerlerinden daha fazla etkileyebilir.

Möğim Tetikleyiciler:

• Sürtünme
  • Basınç
  • Sıcaklık değişikliği (sıcaktan soğuğa, soğuktan sıcağa)
  • Aspirin, narkotikler ve NSAID’ler (örneğin ibuprofen) gibi belirli ilaçlar
  • Çocuğunuzun bir operasyon geçireceği bir durumdaysa, belirli tipte anestezi (çocuğunuzun mastositoz olduğunu anestezi uzmanı bilmelidir)
  • Arı sokmaları

İLAÇLAR
Çoğu durumda, ilaçlarla tedavi gerekli değildir. Kaşıntı ve kızarıklıkla başa çıkmak için antihistaminler ve topikal steroidler ihtiyaç duyuldukça birkaç gün boyunca kullanılabilir. Çok sayıda lekeye, kaşıntıya ve kızarıklığa sahip olan kişiler, lekelerin kızarıp kaşınmasını önlemeye yardımcı olmak için günlük antihistaminler alabilir.

ÇOCUĞUM İÇİN MASTOSITOZ DESTEĞİ NEREDE BULUNABİLİR?
Masto Kids, mastositoza sahip çocuklara ve ailelerine destek sağlamak amacıyla var. Daha fazla bilgi için www.mastokids.org adresini ziyaret edin.